Welkom bij Apotheek Breukelen – Loenen

Wilt u Medicijnen Aanvragen en bestellen

De werkdruk in de Nederlandse apotheken is (te) hoog en het is vrijwel onmogelijk om goed personeel te vinden. Dit betekent dat wij onze werkprocessen zo handig mogelijk moeten organiseren, zodat wij u als cliënt toch goed en veilig kunnen helpen.

Hieronder vindt u onze werkwijze voor herhaalmedicatie. Dit is de manier waarop bijna alle apotheken anno 2024 werken.

Standaard werkwijze: de apotheek vraagt uw herhaalrecepten bij de huisarts aan.

Uw herhaalmedicatie staat dan twee weken voordat het bij u thuis op is voor u klaar. Dit werkt als volgt:
1. Ons computersysteem “weet” wanneer de medicatie bijna op is.
2. Wij vragen zelf tijdig een herhaalrecept bij de huisarts aan.
3. U krijgt van ons bericht wanneer de medicijnen klaar staan!

Voordelen:
– Geen onnodige telefoontjes naar arts of apotheek
– Altijd op tijd nieuwe voorraad, geen stress
– Alle medicatie in 1x te regelen in plaats van meerdere contactmomenten.
– Dit werk is voor ons beter te plannen, waardoor ook de wachttijd afneemt.
– Er is meer tijd om slecht leverbare medicatie in de apotheek te krijgen

Krijgt u uw medicijnen nog niet op deze manier, stuur ons dan een email: assistenten@apotheekbreukelen.nl

Voor spoedmedicatie en voor medicijnen die nieuw zijn, kunt u uiteraard direct bij ons terecht.
In dat geval is daar ook tijd voor.

 

Aanvragen en bestellen

Herhaalmedicatie of een medicatieoverzicht aanvragen? Dat regel je snel en eenvoudig met onze Uw Zorg Online app. Voor meer informatie en om direct te bestellen kun je hier klikken.

Ligt mijn bestelling al klaar?

Zodra wij uw bestelling ontvangen en verwerkt hebben ontvangt u een email. Zodra uw bestelling klaar ligt om afgehaald te worden sturen wij u een afhaalbericht per SMS.

Herhaalrecepten die op een werkdag voor 13.00 uur worden aangevraagd, liggen de volgende werkdag voor u klaar. Wij verzoeken u te wachten op uw afhaalbericht. Uw bestelling ligt niet eerder klaar dan dat wij het afhaalbericht sturen.

 

Ander merk medicijnen ontvangen?

Zoals u in het nieuws heeft kunnen zijn er veel leveringsproblemen van medicijnen.

Zoals u weet vergoedt en bepaalt uw zorgverzekeraar vaak welk merk u vergoed krijgt; welke medicijnen en zorg u vergoed krijgt, kan per zorgverzekering en per keer verschillen.

Daardoor is het mogelijk dat u hetzelfde medicijn ontvangt, maar van een andere fabrikant dan de vorige keer. Daardoor kunnen uw medicijnen er anders uitzien dan u gewend bent.

De meeste zorgverzekeraars maken jaarlijks afspraken over de prijs van medicijnen met specifieke fabrikanten. Dat betekent voor u dat uw zorgverzekeraar bepaalt welk merk medicijn u vergoed krijgt. In andere gevallen vergoedt uw zorgverzekeraar alleen de laagste prijs van een geneesmiddel. Check dus heel goed wat de afspraken en voorwaarden van uw verzekering zijn!

Meer informatie over het vergoedingenbeleid van uw zorgverzekeraar kunt u in uw polisvoorwaarden en hier vinden: https://www.apotheekbreukelen.nl/ander-merk-en-vergoeding/

 

Vragen?

Via email: voor vragen kunt u ons het makkelijkste mailen: Assistenten@ApotheekBreukelen.nl. U ontvangt dezelfde werkdag een reactie van ons.

Via WhatsApp: heb je een vraag? Je kunt ons ook via  WhatsApp  bereiken.

 

Hoe werkt WhatsApp met de Apotheek?

  • Klik hier om WhatsApp te openen.
  • U kunt ons nu direct een WhatsApp-bericht sturen.
  • Vermeld in het bericht uw naam en liefst ook uw geboortedatum.
  • Wilt u ons spreken dan kunt u contact met ons opnemen op ons reguliere telefoonnummer.
  • Een bestelling kunt u het beste doen via Uw Zorg Online. Klik hier

Terug naar overzicht

Medische Encyclopedie

Inhoud

Droge ogen

Wat zijn droge ogen?

Bij droge ogen zit er te weinig traanvocht in de ogen. Of het traanvocht werkt minder goed.

1 van de 10 mensen heeft droge ogen, vooral ouderen en vrouwen.

Droge ogen kunnen komen door deze 2 dingen:

  • Je traanklieren maken minder traanvocht.
  • Je traanvocht verdampt sneller.
Minder traanvocht

De traanklieren kunnen minder traanvocht maken door:

  • ouder worden
  • ziektes, zoals diabetes, reumatoïde artritis, de ziekte van Graves of het syndroom van Sjögren
  • medicijnen, zoals medicijnen tegen angst en depressie, medicijnen tegen psychose, bloeddruk-verlagers (bètablokkers), bloedverdunners (acetylsalicylzuur) en sommige oogdruppels
  • een laserbehandeling van de ogen
Traanvocht verdampt sneller

Traanvocht kan sneller verdampen door:

  • ouder worden
  • te weinig knipperen, bijvoorbeeld als je leest of naar een beeldscherm kijkt
  • tocht, rook en luchtblazers (airco)
  • lenzen
  • een ontsteking van de randen van de oogleden die lang duurt
  • problemen aan het onderste ooglid: de ooglid-rand staat naar binnen of naar buiten, of de wimpers schuren over je oog

Kan ik er zelf iets tegen doen?

  • Probeer niet in je ogen te wrijven.
  • Knipper regelmatig, vooral als je veel leest of naar een beeldscherm kijkt. Dat is belangrijk om je ogen vochtig te houden.
  • Zorg dat de lucht in huis niet te droog wordt als de verwarming aan staat. Hang bijvoorbeeld een bak met water aan de verwarming. Vul de bak regelmatig.
  • Kom liever niet in ruimtes met rook.
  • Kom liever ook niet in ruimtes met luchtblazers (airco). Dit soort apparaten blazen droge lucht. Dat droogt de ogen extra uit.
  • Draag je lenzen? Doe wat vaker een bril op.
  • Zijn de randen van je oogleden ontstoken? Maak ze dan goed schoon.
  • Gebruik je medicijnen die droge ogen kunnen geven? Bespreek dit met je huisarts. Misschien kun je minder of andere medicijnen gaan gebruiken.

Aan sommige oorzaken van droge ogen is niets te doen, zoals ouder worden.

Heb je een laserbehandeling van je ogen gehad? Dan verdwijnen de klachten vaak vanzelf binnen een jaar.

Wat kan de apotheker voor mij doen?

Uw apotheker zorgt ervoor dat u uw medicijnen goed en veilig kunt gebruiken. Het maakt niet uit of u een medicijn korte tijd of langdurig nodig heeft.

  • Receptcontrole

De apotheker controleert elk recept. Bijvoorbeeld: is het juiste medicijn voorgeschreven en meegegeven, is de dosering goed, kan het medicijn samen met andere medicijnen die u gebruikt. Als het nodig is, overlegt uw apotheker met uw huisarts of specialist.

  • Overzicht van uw medicijnen

Uw apotheker houdt bij welke medicijnen u gebruikt. U kunt in de apotheek altijd om een overzicht van uw medicijnen vragen. Dit kunt u bijvoorbeeld meenemen als u uw specialist bezoekt, in het ziekenhuis wordt opgenomen of naar het buitenland gaat.

  • Delen van informatie over uw medicijnen met andere zorgverleners

Uw apotheker, huisarts en het ziekenhuis kunnen informatie over uw medicijnen met elkaar delen als dat nodig is voor uw behandeling. Dit mag alleen als U daar toestemming voor geeft.

  • Begeleiding bij nieuwe geneesmiddelen

Krijgt u een medicijn dat u in de afgelopen 12 maanden niet hebt gebruikt? Dan krijgt u extra uitleg over deze medicijnen.

  • Ondersteuning als u uw medicijnen weleens vergeet in te nemen

De apotheker heeft daar hulpmiddelen voor. Als uw zorgverzekeraar toestemming geeft, kan uw apotheker uw medicijnen per dag en per tijdstip van inname in aparte zakjes voor u laten verpakken.

  • Persoonlijk gesprek over uw medicijnen

Heeft u vragen over uw medicijnen, of problemen met het gebruik? Bijvoorbeeld moeite met slikken van medicijnen, openmaken van de verpakking, of last van een vervelende bijwerking? Vraag uw apotheker om een persoonlijk gesprek. Hij kijkt dan samen met u welke mogelijkheden er zijn om uw probleem te verhelpen.

  • Medicatiebeoordeling

Uw apotheker en huisarts kunnen u uitnodigen voor een gesprek over uw medicijnen. Dit is mogelijk bij patiënten ouder dan 65 jaar die langdurig meer dan 5 medicijnen gebruiken. Samen met u bespreken ze of er verbetering mogelijk is. Als u bijvoorbeeld last hebt van bijwerkingen van een medicijn kan het soms vervangen worden door een ander medicijn.

  • Zelfzorg

Bij de apotheek kunt u terecht voor advies over medicijnen die u zonder recept (= zelfzorgmedicijnen) kunt kopen, voor verbandmiddelen en cosmetica. De apotheek kan zelfzorgmedicijnen voor u opnemen in uw medicatiedossier. Dan kan de apotheker controleren of u ze veilig samen met uw receptmedicijnen kunt gebruiken.

  • Bezorgservice

Bent u moeilijk ter been? Informeer bij uw apotheek of zij uw medicijnen bij u thuis kunnen bezorgen.

In welke gevallen kan ik beter naar de huisarts gaan?

Spoed: Bel direct de huisarts of huisartsen-spoedpost bij 1 of meer van deze klachten:

  • Je kunt niet meer tegen licht.
  • Je ziet opeens slecht en knipperen helpt niet.
  • Je krijgt pijn aan je oog.

Maak een afspraak met je huisarts in 1 of meer van deze situaties:

  • De adviezen helpen niet.
  • Je wilt advies over kunsttranen of oogzalf.
  • Je klachten worden steeds erger.
  • Je oog wordt rood.
  • De randen van je oogleden blijven ontstoken.
  • De rand van je onderste ooglid gaat naar buiten of naar binnen staan.
  • Je wimpers schuren over je oog.
  • Je gebruikt medicijnen die droge ogen kunnen geven.

Welke medicijnen worden gebruikt bij

Kunsttranen
Kunsttranen bevatten een bevochtigingsmiddel dat het traanvocht in het oog dikker maakt. Hierdoor wordt uitdroging en de daaruit voortkomende irritatie van het hoornvlies tegengegaan. Soms treedt overgevoeligheid op voor het conserveermiddel. Voorbeelden zijn kunsttranen met conserveermiddel en kunsttranen zonder conserveermiddel.

Vette oogzalf
Deze oogzalf wordt gebruikt wanneer het hoornvlies dreigt uit te drogen en te ontsteken. De vette oogzalf legt een dun laagje vet aan op het hoornvlies en gaat zo uitdroging van het hoornvlies tegen. Het kan enkele dagen duren voor de irritatie van het hoornvlies over is.