Welkom bij Apotheek Breukelen – Loenen

Wilt u Medicijnen Aanvragen en bestellen

De werkdruk in de Nederlandse apotheken is (te) hoog en het is vrijwel onmogelijk om goed personeel te vinden. Dit betekent dat wij onze werkprocessen zo handig mogelijk moeten organiseren, zodat wij u als cliënt toch goed en veilig kunnen helpen.

Hieronder vindt u onze werkwijze voor herhaalmedicatie. Dit is de manier waarop bijna alle apotheken anno 2024 werken.

Standaard werkwijze: de apotheek vraagt uw herhaalrecepten bij de huisarts aan.

Uw herhaalmedicatie staat dan twee weken voordat het bij u thuis op is voor u klaar. Dit werkt als volgt:
1. Ons computersysteem “weet” wanneer de medicatie bijna op is.
2. Wij vragen zelf tijdig een herhaalrecept bij de huisarts aan.
3. U krijgt van ons bericht wanneer de medicijnen klaar staan!

Voordelen:
– Geen onnodige telefoontjes naar arts of apotheek
– Altijd op tijd nieuwe voorraad, geen stress
– Alle medicatie in 1x te regelen in plaats van meerdere contactmomenten.
– Dit werk is voor ons beter te plannen, waardoor ook de wachttijd afneemt.
– Er is meer tijd om slecht leverbare medicatie in de apotheek te krijgen

Krijgt u uw medicijnen nog niet op deze manier, stuur ons dan een email: assistenten@apotheekbreukelen.nl

Voor spoedmedicatie en voor medicijnen die nieuw zijn, kunt u uiteraard direct bij ons terecht.
In dat geval is daar ook tijd voor.

 

Aanvragen en bestellen

Herhaalmedicatie of een medicatieoverzicht aanvragen? Dat regel je snel en eenvoudig met onze Uw Zorg Online app. Voor meer informatie en om direct te bestellen kun je hier klikken.

Ligt mijn bestelling al klaar?

Zodra wij uw bestelling ontvangen en verwerkt hebben ontvangt u een email. Zodra uw bestelling klaar ligt om afgehaald te worden sturen wij u een afhaalbericht per SMS.

Herhaalrecepten die op een werkdag voor 13.00 uur worden aangevraagd, liggen de volgende werkdag voor u klaar. Wij verzoeken u te wachten op uw afhaalbericht. Uw bestelling ligt niet eerder klaar dan dat wij het afhaalbericht sturen.

 

Ander merk medicijnen ontvangen?

Zoals u in het nieuws heeft kunnen zijn er veel leveringsproblemen van medicijnen.

Zoals u weet vergoedt en bepaalt uw zorgverzekeraar vaak welk merk u vergoed krijgt; welke medicijnen en zorg u vergoed krijgt, kan per zorgverzekering en per keer verschillen.

Daardoor is het mogelijk dat u hetzelfde medicijn ontvangt, maar van een andere fabrikant dan de vorige keer. Daardoor kunnen uw medicijnen er anders uitzien dan u gewend bent.

De meeste zorgverzekeraars maken jaarlijks afspraken over de prijs van medicijnen met specifieke fabrikanten. Dat betekent voor u dat uw zorgverzekeraar bepaalt welk merk medicijn u vergoed krijgt. In andere gevallen vergoedt uw zorgverzekeraar alleen de laagste prijs van een geneesmiddel. Check dus heel goed wat de afspraken en voorwaarden van uw verzekering zijn!

Meer informatie over het vergoedingenbeleid van uw zorgverzekeraar kunt u in uw polisvoorwaarden en hier vinden: https://www.apotheekbreukelen.nl/ander-merk-en-vergoeding/

 

Vragen?

Via email: voor vragen kunt u ons het makkelijkste mailen: Assistenten@ApotheekBreukelen.nl. U ontvangt dezelfde werkdag een reactie van ons.

Via WhatsApp: heb je een vraag? Je kunt ons ook via  WhatsApp  bereiken.

 

Hoe werkt WhatsApp met de Apotheek?

  • Klik hier om WhatsApp te openen.
  • U kunt ons nu direct een WhatsApp-bericht sturen.
  • Vermeld in het bericht uw naam en liefst ook uw geboortedatum.
  • Wilt u ons spreken dan kunt u contact met ons opnemen op ons reguliere telefoonnummer.
  • Een bestelling kunt u het beste doen via Uw Zorg Online. Klik hier

Terug naar overzicht

Medische Encyclopedie

Medische encyclopedie > Klachten zoeken > Klachten overzicht > Keelpijn bij kinderen

Inhoud

Keelpijn bij kinderen

Wat is keelpijn bij kinderen?

Keelpijn is een vervelend gevoel in de keel. Soms is het heftige of scherpe pijn. Uw kind kan dan moeilijk slikken en praten.

Vaak komt keelpijn door een verkoudheidsvirus.

Keelpijn gaat meestal vanzelf over binnen 10 dagen.

 

Keel / amandelen

  • Meestal komt keelpijn door een verkoudheidsvirus.
  • Soms komt keelpijn door een ander virus, bijvoorbeeld het Pfeiffervirus (vooral bij jongeren) of het coronavirus
  • Heel soms is de oorzaak een bacterie.

Door virussen en bacteriën kunnen de keel-amandelen gaan ontsteken. De keel-amandelen zitten achter in de keel. Het zijn 2 bobbels links en rechts achter in de keel. Ze houden bacteriën en virussen tegen waar uw kind ziek van kan worden. Als er te veel virus of bacteriën binnenkomen, gaan de amandelen ontsteken.

Kan ik er zelf iets tegen doen?

  • Geef uw kind regelmatig iets te drinken. Bijvoorbeeld een slokje koud water. Eten is minder belangrijk. 
  • Laat uw kind op een dropje, een snoepje of een waterijsje zuigen. Speciale pillen om op te zuigen (zuigtabletten) zijn niet nodig. De meeste zuigtabletten helpen wel, maar niet beter dan een dropje, snoepje of een waterijsje. Ze zijn vaak wel duurder.
  • Geef uw kind geen zuigtabletten met een NSAID als pijnstiller (zoals flurbiprofen).
  • Geef uw kind extra aandacht. Lees bijvoorbeeld een boekje voor of doe samen een spelletje. Dit leidt af van de pijn.
  • Zorg dat uw kind genoeg rust krijgt. Maar in bed blijven hoeft niet. Naar buiten gaan mag.
  • Als uw kind koorts heeft, moet het de warmte kwijt kunnen. Zorg daarom voor een niet te warme kamer. En dunne kleding die los om het lichaam zit. In bed is een laken soms genoeg. Als uw kind het koud heeft of rilt, geef er dan weer een deken bij.

Wat kan de apotheker voor mij doen?

Uw apotheker zorgt ervoor dat u uw medicijnen goed en veilig kunt gebruiken. Het maakt niet uit of u een medicijn korte tijd of langdurig nodig heeft.

  • Receptcontrole

De apotheker controleert elk recept. Bijvoorbeeld: is het juiste medicijn voorgeschreven en meegegeven, is de dosering goed, kan het medicijn samen met andere medicijnen die u gebruikt. Als het nodig is, overlegt uw apotheker met uw huisarts of specialist.

  • Overzicht van uw medicijnen

Uw apotheker houdt bij welke medicijnen u gebruikt. U kunt in de apotheek altijd om een overzicht van uw medicijnen vragen. Dit kunt u bijvoorbeeld meenemen als u uw specialist bezoekt, in het ziekenhuis wordt opgenomen of naar het buitenland gaat.

  • Delen van informatie over uw medicijnen met andere zorgverleners

Uw apotheker, huisarts en het ziekenhuis kunnen informatie over uw medicijnen met elkaar delen als dat nodig is voor uw behandeling. Dit mag alleen als U daar toestemming voor geeft.

  • Begeleiding bij nieuwe geneesmiddelen

Krijgt u een medicijn dat u in de afgelopen 12 maanden niet hebt gebruikt? Dan krijgt u extra uitleg over deze medicijnen.

  • Ondersteuning als u uw medicijnen weleens vergeet in te nemen

De apotheker heeft daar hulpmiddelen voor. Als uw zorgverzekeraar toestemming geeft, kan uw apotheker uw medicijnen per dag en per tijdstip van inname in aparte zakjes voor u laten verpakken.

  • Persoonlijk gesprek over uw medicijnen

Heeft u vragen over uw medicijnen, of problemen met het gebruik? Bijvoorbeeld moeite met slikken van medicijnen, openmaken van de verpakking, of last van een vervelende bijwerking? Vraag uw apotheker om een persoonlijk gesprek. Hij kijkt dan samen met u welke mogelijkheden er zijn om uw probleem te verhelpen.

  • Medicatiebeoordeling

Uw apotheker en huisarts kunnen u uitnodigen voor een gesprek over uw medicijnen. Dit is mogelijk bij patiënten ouder dan 65 jaar die langdurig meer dan 5 medicijnen gebruiken. Samen met u bespreken ze of er verbetering mogelijk is. Als u bijvoorbeeld last hebt van bijwerkingen van een medicijn kan het soms vervangen worden door een ander medicijn.

  • Zelfzorg

Bij de apotheek kunt u terecht voor advies over medicijnen die u zonder recept (= zelfzorgmedicijnen) kunt kopen, voor verbandmiddelen en cosmetica. De apotheek kan zelfzorgmedicijnen voor u opnemen in uw medicatiedossier. Dan kan de apotheker controleren of u ze veilig samen met uw receptmedicijnen kunt gebruiken.

  • Bezorgservice

Bent u moeilijk ter been? Informeer bij uw apotheek of zij uw medicijnen bij u thuis kunnen bezorgen.

In welke gevallen kan ik beter naar de huisarts gaan?

Spoed: Bel direct de huisarts of huisartsenpost als 1 van deze dingen voor uw kind klopt:

  • Uw kind is heel erg ziek.
  • Uw kind heeft het benauwd.
  • Uw kind ademt met geluid (bijvoorbeeld piepen, gieren).
  • Uw kind krijgt een blauwe kleur.
  • Uw kind kan niet meer drinken of slikken.
  • Uw kind kwijlt heel erg. 
  • Uw kind kan de mond bijna niet meer open krijgen.
  • Uw kind is jonger dan 3 maanden en krijgt koorts.

Bel ook in deze situaties met uw huisarts:

  • Uw kind wordt steeds zieker.
  • De keelpijn duurt langer dan 10 dagen. 
  • U maakt zich zorgen.

Heeft uw kind een chronische ziekte of gebruikt uw kind medicijnen? Overleg dan altijd even met uw huisarts als uw kind keelpijn heeft.  

Wordt uw kind zieker? Lees ook Waar moet ik op letten bij mijn zieke kind?

Welke medicijnen worden gebruikt bij

Paracetamol
Paracetamol werkt zowel pijnstillend als koortsverlagend.

Ontstekingsremmende pijnstillers
Ontstekingsremmende pijnstillers, ook wel NSAID`s genoemd, werken pijnstillend, koortsverlagend en ontstekingsremmend. De ontstekingsremmende pijnstillers hebben meer bijwerkingen dan paracetamol en worden daarom niet als eerste keuze aangeraden bij keelpijn. Een voorbeeld is ibuprofen. Ook zijn er zuigtabletten met de NSAID flurbiprofen voor oudere kinderen (vanaf 13 jaar).