Welkom bij Apotheek Breukelen – Loenen

Wilt u Medicijnen Aanvragen en bestellen

De werkdruk in de Nederlandse apotheken is (te) hoog en het is vrijwel onmogelijk om goed personeel te vinden. Dit betekent dat wij onze werkprocessen zo handig mogelijk moeten organiseren, zodat wij u als cliënt toch goed en veilig kunnen helpen.

Hieronder vindt u onze werkwijze voor herhaalmedicatie. Dit is de manier waarop bijna alle apotheken anno 2024 werken.

Standaard werkwijze: de apotheek vraagt uw herhaalrecepten bij de huisarts aan.

Uw herhaalmedicatie staat dan twee weken voordat het bij u thuis op is voor u klaar. Dit werkt als volgt:
1. Ons computersysteem “weet” wanneer de medicatie bijna op is.
2. Wij vragen zelf tijdig een herhaalrecept bij de huisarts aan.
3. U krijgt van ons bericht wanneer de medicijnen klaar staan!

Voordelen:
– Geen onnodige telefoontjes naar arts of apotheek
– Altijd op tijd nieuwe voorraad, geen stress
– Alle medicatie in 1x te regelen in plaats van meerdere contactmomenten.
– Dit werk is voor ons beter te plannen, waardoor ook de wachttijd afneemt.
– Er is meer tijd om slecht leverbare medicatie in de apotheek te krijgen

Krijgt u uw medicijnen nog niet op deze manier, stuur ons dan een email: assistenten@apotheekbreukelen.nl

Voor spoedmedicatie en voor medicijnen die nieuw zijn, kunt u uiteraard direct bij ons terecht.
In dat geval is daar ook tijd voor.

 

Aanvragen en bestellen

Herhaalmedicatie of een medicatieoverzicht aanvragen? Dat regel je snel en eenvoudig met onze Uw Zorg Online app. Voor meer informatie en om direct te bestellen kun je hier klikken.

Ligt mijn bestelling al klaar?

Zodra wij uw bestelling ontvangen en verwerkt hebben ontvangt u een email. Zodra uw bestelling klaar ligt om afgehaald te worden sturen wij u een afhaalbericht per SMS.

Herhaalrecepten die op een werkdag voor 13.00 uur worden aangevraagd, liggen de volgende werkdag voor u klaar. Wij verzoeken u te wachten op uw afhaalbericht. Uw bestelling ligt niet eerder klaar dan dat wij het afhaalbericht sturen.

 

Ander merk medicijnen ontvangen?

Zoals u in het nieuws heeft kunnen zijn er veel leveringsproblemen van medicijnen.

Zoals u weet vergoedt en bepaalt uw zorgverzekeraar vaak welk merk u vergoed krijgt; welke medicijnen en zorg u vergoed krijgt, kan per zorgverzekering en per keer verschillen.

Daardoor is het mogelijk dat u hetzelfde medicijn ontvangt, maar van een andere fabrikant dan de vorige keer. Daardoor kunnen uw medicijnen er anders uitzien dan u gewend bent.

De meeste zorgverzekeraars maken jaarlijks afspraken over de prijs van medicijnen met specifieke fabrikanten. Dat betekent voor u dat uw zorgverzekeraar bepaalt welk merk medicijn u vergoed krijgt. In andere gevallen vergoedt uw zorgverzekeraar alleen de laagste prijs van een geneesmiddel. Check dus heel goed wat de afspraken en voorwaarden van uw verzekering zijn!

Meer informatie over het vergoedingenbeleid van uw zorgverzekeraar kunt u in uw polisvoorwaarden en hier vinden: https://www.apotheekbreukelen.nl/ander-merk-en-vergoeding/

 

Vragen?

Via email: voor vragen kunt u ons het makkelijkste mailen: Assistenten@ApotheekBreukelen.nl. U ontvangt dezelfde werkdag een reactie van ons.

Via WhatsApp: heb je een vraag? Je kunt ons ook via  WhatsApp  bereiken.

 

Hoe werkt WhatsApp met de Apotheek?

  • Klik hier om WhatsApp te openen.
  • U kunt ons nu direct een WhatsApp-bericht sturen.
  • Vermeld in het bericht uw naam en liefst ook uw geboortedatum.
  • Wilt u ons spreken dan kunt u contact met ons opnemen op ons reguliere telefoonnummer.
  • Een bestelling kunt u het beste doen via Uw Zorg Online. Klik hier

Terug naar overzicht

Medische Encyclopedie

Medische encyclopedie > Klachten zoeken > Klachten overzicht > Waterpokken bij kinderen

Inhoud

Waterpokken bij kinderen

Wat zijn waterpokken bij kinderen?

Waterpokken is een kinderziekte. Het komt door een virus.

Bij waterpokken krijgt je kind op het hele lichaam jeukende vlekjes, blaasjes en korstjes.

Bijna iedereen krijgt als kind een keer waterpokken.

Waterpokken komt door een virus. Je kunt het op verschillende manieren krijgen:

  • Je ademt druppeltjes met het virus in. Bijvoorbeeld als iemand met waterpokken hoest of praat.
  • Je raakt de blaasjes met vocht aan.

Als je besmet bent geraakt, krijg je binnen 3 weken vlekjes.

  • 2 dagen voordat de vlekjes verschijnen, kun je anderen al besmetten.
  • Als de blaasjes droog zijn, is waterpokken niet meer besmettelijk. 
    Dit is na ongeveer 7 dagen.

Kan ik er zelf iets tegen doen?

Dit kun je doen als je kind last heeft van de waterpokken:

  • Hou de nagels van je kind kort. En probeer ervoor te zorgen dat je kind zich niet krabt. 
    Door krabben wordt de jeuk erger en kunnen de plekjes gaan ontsteken.
  • Heeft je kind pijnlijke blaasjes in de mond? Geef het dan een waterijsje of iets kouds te drinken tegen de pijn.
  • Wordt je kind zieker? Lees waar je op moet letten bij een ziek kind.
  • Ben je zwanger als je kind waterpokken krijgt? Lees er hier meer over.

Wat mag je kind wel of niet?

  • Je kind mag gewoon in bad of onder de douche.
  • Als je kind zich goed voelt, mag het naar school of naar het kinderdagverblijf. 
    Je kind is namelijk al besmettelijk vanaf 2 dagen voordat het vlekjes krijgt. De andere kinderen zijn dan meestal al besmet. 
    Het kan wel zijn dat de school of het kinderdagverblijf andere regels over waterpokken heeft.
  • Als je met je kind moet vliegen, vraag dan bij de luchtvaartmaatschappij wat daar de regels over waterpokken zijn.

Wat kan de apotheker voor mij doen?

Uw apotheker zorgt ervoor dat u uw medicijnen goed en veilig kunt gebruiken. Het maakt niet uit of u een medicijn korte tijd of langdurig nodig heeft.

  • Receptcontrole

De apotheker controleert elk recept. Bijvoorbeeld: is het juiste medicijn voorgeschreven en meegegeven, is de dosering goed, kan het medicijn samen met andere medicijnen die u gebruikt. Als het nodig is, overlegt uw apotheker met uw huisarts of specialist.

  • Overzicht van uw medicijnen

Uw apotheker houdt bij welke medicijnen u gebruikt. U kunt in de apotheek altijd om een overzicht van uw medicijnen vragen. Dit kunt u bijvoorbeeld meenemen als u uw specialist bezoekt, in het ziekenhuis wordt opgenomen of naar het buitenland gaat.

  • Delen van informatie over uw medicijnen met andere zorgverleners

Uw apotheker, huisarts en het ziekenhuis kunnen informatie over uw medicijnen met elkaar delen als dat nodig is voor uw behandeling. Dit mag alleen als U daar toestemming voor geeft.

  • Begeleiding bij nieuwe geneesmiddelen

Krijgt u een medicijn dat u in de afgelopen 12 maanden niet hebt gebruikt? Dan krijgt u extra uitleg over deze medicijnen.

  • Ondersteuning als u uw medicijnen weleens vergeet in te nemen

De apotheker heeft daar hulpmiddelen voor. Als uw zorgverzekeraar toestemming geeft, kan uw apotheker uw medicijnen per dag en per tijdstip van inname in aparte zakjes voor u laten verpakken.

  • Persoonlijk gesprek over uw medicijnen

Heeft u vragen over uw medicijnen, of problemen met het gebruik? Bijvoorbeeld moeite met slikken van medicijnen, openmaken van de verpakking, of last van een vervelende bijwerking? Vraag uw apotheker om een persoonlijk gesprek. Hij kijkt dan samen met u welke mogelijkheden er zijn om uw probleem te verhelpen.

  • Medicatiebeoordeling

Uw apotheker en huisarts kunnen u uitnodigen voor een gesprek over uw medicijnen. Dit is mogelijk bij patiënten ouder dan 65 jaar die langdurig meer dan 5 medicijnen gebruiken. Samen met u bespreken ze of er verbetering mogelijk is. Als u bijvoorbeeld last hebt van bijwerkingen van een medicijn kan het soms vervangen worden door een ander medicijn.

  • Zelfzorg

Bij de apotheek kunt u terecht voor advies over medicijnen die u zonder recept (= zelfzorgmedicijnen) kunt kopen, voor verbandmiddelen en cosmetica. De apotheek kan zelfzorgmedicijnen voor u opnemen in uw medicatiedossier. Dan kan de apotheker controleren of u ze veilig samen met uw receptmedicijnen kunt gebruiken.

  • Bezorgservice

Bent u moeilijk ter been? Informeer bij uw apotheek of zij uw medicijnen bij u thuis kunnen bezorgen.

In welke gevallen kan ik beter naar de huisarts gaan?

Meestal hoef je de huisarts niet te bellen als je kind waterpokken heeft.

Bel wel direct je huisarts of de huisartsen-spoedpost bij 1 of meer van deze situaties:

  • Je kind heeft koorts en is jonger dan 3 maanden.
  • Je kind is ouder dan 11 jaar.
  • Je merkt dat je kind steeds zieker wordt, bijvoorbeeld aan deze dingen:
    • niet of weinig drinken
    • steeds overgeven
    • suf worden
    • benauwd worden of heel snel ademen
    • blijven huilen
    • kreunen
    • minder kleur in het gezicht
    • opnieuw koorts na een paar dagen zonder koorts

Welke medicijnen worden gebruikt bij

Carbomeerwatergel
Carbomeerwatergel zorgt ervoor dat de blaasjes indrogen en het werkt verkoelend.

Zinkoxide
Zinkoxide werkt jeukstillend, beschermend en verkoelend. Hierdoor neemt de warmte in de huid en de neiging tot krabben af. Er zijn verschillende huidmiddelen met zinkoxide. Bij waterpokken wordt vaak zinkoxide schudsel gebruikt.

Calamineschudsel
Calamineschudsel bevat zinkoxide en zinkcarbonaat. Zinkcarbonaat werkt net als zinkoxide jeukstillend, beschermend en verkoelend.

Lokaal verdovende middelen
Lokaal verdovende middelen, ofwel lokale anaesthetica, maken de huid gevoelloos en verminderen tijdelijk pijn en jeuk bij waterpokken. Voorbeelden zijn huidmiddelen met lidocaïne en pramocaïne.

Levomenthol
Levomenthol werkt verkoelend. Het wordt vaak gecombineerd met lidocaïne. Voorbeeld is lidocaïne-levomenthol-gel.

Valaciclovir
Valaciclovir remt de groei van het waterpokkenvirus. Het wordt alleen gebruikt bij kinderen met een verminderde weerstand.